خواص زعفران برای بدن و سلامتی ( همه چیز در مورد فواید زعفران برای سلامتی )

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

خواص زعفران : 20 مورد از خواص شگفت انگیز زعفران برای سلامتی

خواص زعفران : 20  مورد از خواص شگفت انگیز زعفران برای سلامتی

گل زعفران یک محصول کشاورزی پر زحمت است که به همین دلیل بر قیمت آن افزوده می‌شود. این گیاه یک کلاله زعفران سه‌شاخه در مرکز خود دارد که توسط دست جدا می‌شود، درون الک گذاشته می‌شود و با تیمار گرمایی، عطر و طعم آن تقویت می‌شود. این گیاه به آب و هوای گرم مقاوم است و در حال حاضر ایران بزرگ‌ترین تولید کننده زعفران در جهان محسوب می‌شود. بدون در نظر گرفتن اسانس طبیعی و خاص زعفران، این گیاه مزایای بسیاری برای سلامتی دارد و همین نکته نیز باعث می‌شود به عنوان ادویه گران‌قیمت شناخته شود.

 در ادامه این مقاله از فروشگاه اینترنتی موراتوس همراه ما باشید تا  20  مورد از خواص شگفت انگیز زعفران برای سلامتی را بررسی کنیم.

 

 20 مورد از خواص شگفت انگیز زعفران برای سلامتی

 

خواص زعفران : یک آنتی اکسیدان قوی

زعفران تنوع قابل توجهی از ترکیبات گیاهی در خود دارد. این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدانعمل می کنند، آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که از سلول های شما در برابر رادیکال های آزاد و استرساکسیداتیو محافظت می کنند؛ استرس اکسیداتیو به عدم تعادل بین اکسیژن و توانایی یک سیستم زیستی در خنثی سازی سموم یا ترمیم آسیب های وارده به سلول ها گفته می شود.

آنتی اکسیدان های موجود در زعفران عبارتند از:

کروسین

کروستین

سافرانال

کامفرول

کروسین و کروستین رنگدانه های کاروتنوئیدی هستند که مسئول رنگ قرمز آن می باشند. به احتمال زیاد هر دو ماده خواص زیر را دارا باشند:

خاصیت ضد افسردگی

محافظت از سلول های مغزی

محافظت در برابر آسیب های پیشرونده

بهبود التهاب

کاهش اشتها

کمک به کاهش وزن

 

 

برای خرید زعفران درجه یک و اصل به وبسایت اینترنتی موراتوس مراجعه نمایید و بهترین محصولات را خریداری کنید.

 

خواص زعفران : یک آنتی اکسیدان قوی

 

خواص زعفران : سیستم ایمنی قوی با مصرف زعفران

توی جدول ارزش غذایی گفتیم که زعفران حاوی ویتامین ث است. این ویتامین برای سلامت انسان لازم و حیاتی می باشد. ویتامین ث باعث میشود که سیستم ایمنی بدن تحریک شود و گلبول سفید بیشتری تولید کند. این گلبول های سفید هستند که خط دفاعی بدن ما رو میسازند. از آنجائیکه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است بهتره سیستم ایمنی بدنمان را دائما تقویت کنیم.

 

خواص زعفران : زعفران برای لاغری

زعفران ممکن است با کاهش اشتها به جلوگیری از خوردن تنقلات در بین وعده‌های غذایی کمک کند. در یک مطالعه ۸ هفته‌ای، زنانی که مکمل زعفران مصرف می‌کردند نسبت به زنانی که در گروه دارونما بودند، به میزان بیشتری احساس سیری می‌کردند، کمتر میان‌وعده مصرف می‌کردند و وزن بیشتری از دست دادند. در یک مطالعه ۸ هفته‌ای دیگر، مصرف مکمل حاوی عصاره زعفران توانست منجر به کاهش اشتها، شاخص توده بدنی، دور کمر و توده چربی کلی شود.

 

خواص زعفران : تقویت کننده روحیه

در مورد اثر مصرف زعفران بر روحیه افراد تحقیقاتی انجام شده و این تحقیقات نشان می‌دهند که زعفران مکمل‌هایی دارد که می‌توانند در افرادی که دارای علائم افسردگی هستند علائم آن‌ها را تا حدی کاهش دهد. دیگر تحقیقات انجام‌شده در مورد خاصیت زعفران برای کاهش افسردگی نشان می‌دهند که مصرف ۳۰ میلی‌گرم روزانه زعفران به اندازه‌ای مصرف فلوکستین، ایمی پرامین و سیتالوپرام مؤثر است.

با این‌که نتایج این تحقیقات فواید زعفران برای بدن و کاهش علائم افسردگی را نشان می‌دهند باز هم تحقیقات بیشتری برای تأیید چنین یافته‌هایی لازم است. بااین‌وجود، این نتایج نشان می‌دهند که فواید زعفران برای بدن انسان می‌توانند باعث تقویت روحیه ما شوند.

 

برای مشاهده لیست قیمت زعفران نگین اینجا کلیک کنید.

 

خواص زعفران : تقویت کننده روحیه

 

خواص زعفران : کاهش اضطراب

از دیگر خواص زعفران می‌‌توان به ایجاد آرامش در فرد مصرف‌کننده اشاره کرد. زمانی که فرد آرام است کمتر دچار اضطراب و عوارض بعدی ناشی از آن می‌‌شود. علاوه بر این زعفران با طبع گرمی‌ که دارد می‌‌تواند سیستم عصبی فرد را تنظیم کند و عملکرد آن را بهبود بخشد. بدین ترتیب حتی اگر فرد در معرض استرس‌های محیطی باشد تا حدی می‌تواند آرامش خود را حفظ نماید.

 

خواص زعفران : درمان سرماخوردگی

یکی از خواص دم کرده زعفران (بهترین روش نگهداری زعفران دم کرده) بالا بردن سیستم ایمنی بدن است.زعفران سرشار از ویتامین ث می باشد لذا در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن کارایی بالایی دارد و منجر به پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی می شود. گفتنی است که هر ۱۰۰ گرم زعفران ۸۰ میلی‌گرم ویتامین ث طبیعی با قابلیت جذب بالا دارد.

 

خواص زعفران : تقویت سلامت ذهن

تحریک ذهن و مغز یکی از تأثیرات سلامتی زعفران محسوب می‌شود. مطالعات گوناگون نشان داده‌اند که کلاله‌های گیاه که زعفران اصل محسوب می‌شود و گلبرگ‌های آن تأثیرات مشابهی روی روحیه افراد می‌گذارند و در واقع مانند داروهای ضد افسردگی عمل می‌کنند، پس خواص گلبرگ زعفران منحصر به فرد است. سافرانال و کروسین که دو ترکیب موجود در زعفران هستند، همانند دوپامین، سراتونین و نروپینرفین خواص زعفران برای مغز و اعصاب  را تنظیم می‌کنند و قادرند حتی بدون مصرف داروهای روان‌پزشکی معمولی علائم افسردگی خفیف تا متوسط را کاهش دهند.

 

خواص زعفران : کاهش خطر ابتلا به سرطان

زعفران سرشار از آنتی اکسیدانی است که به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر کمک می کند. آسیب های رادیکال های آزاد با بیماری های مزمن مانند سرطان مرتبط هستند.

در مطالعات آزمایشگاهی دیده شده است که زعفران و ترکیبات درون آن سلول های سرطانی روده بزرگ را به صورت انتخابی به طور کامل از بین می برند و یا موجب سرکوب رشد آنها می شوند، این اتفاق در حالی می افتد که سلول های سالم بدون آسیب باقی می مانند. این تاثیر بر روی سلول های سرطانی پوست، مغز استخوان، پروستات، ریه، سینه، دهانه ی رحم و چندین نوع دیگر نیز دیده می شود.

مطالعات آزمایشگاهی همچنین نشان داده اند که کروسین – آنتی اکسیدان اصلی در زعفران – حساسیت سلول های سرطانی را نسبت به دریافت داروهای شیمی درمانی افزایش می دهد.

در حالی که این یافته‌های حاصل از تحقیقات آزمایشگاهی امیدوارکننده است، اما اثرات ضد سرطانی زعفران در انسان به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته اند و برای اطمینان از این نتایج، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

 

 

برای خرید زعفران سرگل به فروشگاه اینترنتی موراتوس مراجعه کنید.

 

خواص زعفران : کاهش خطر ابتلا به سرطان

 

خواص زعفران : جلوگیری از کم خونی

تو جدول بالا دیدیم که در ترکیبات زعفران، آهن وجود دارد. اگر کم خونی وابسته به کمبود آهن دارید یا احساس ضعف بدنی، سردردهای شدید یا خستگی دارید، شاید باید آهن بدنتان را بالا ببرید. میتوانید از کاربرد زعفران برای پیشگیری کاملا طبیعی از کم خونی استفاده کنید.

 

خواص زعفران : مفید برای کبد چرب

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف زعفران می‌تواند تا حدی با بیماری‌های کبد مقابله کند. اما هنوز هیچ شواهدی برای اثبات تاثیرات زعفران برای کبد چرب وجود ندارد. ممکن است زعفران برخی از علایم کبد چربرا کاهش دهد.

 

خواص زعفران : مفید برای چشم

زعفران خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و محافظت‌کننده عصبی دارد که این خواص می‌توانند به بهبود سلامت چشم و کاهش پیشرفت دژنراسیون ماکولا کمک کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف کوتاه‌مدت زعفران می‌تواند به بهبود برخی از جنبه‌های بینایی کمک کند و مصرف آن برای اکثر افراد بی‌خطر است.

 

خواص زعفران : افزایش میل جنسی در زنان

تحقیقاتی که درمورد فواید زعفران برای زنان انجام شده‌اند نشان می‌دهند که زنانی که به دلیل خوردن داروهای ضد افسردگی میل جنسی در آن‌ها کاهش پیدا کرده‌است، با مصرف ۳۰ میلی‌گرم زعفران در روز در طول ۴ هفته میل جنسی‌شان افزایش پیدا کرده است. بنابراین، یکی از فواید زعفران برای زنان افزایش میل جنسی در آن‌ها و کاهش مشکلات مربوط به ناباروری است.

 

خواص زعفران : افزایش میل جنسی در زنان

 

خواص زعفران : کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) اصطلاحی است که برای توصیف تغییرات فیزیکی، عاطفی و روانی قبل از شروع دوره قاعدگی گفته می شود. مطالعات نشان می دهند که زعفران احتمالاً می تواند به درمان علائم PMS کمک کند. در زنان ۲۰ تا ۴۵ ساله، مصرف روزانه ی ۳۰ میلی گرم زعفران در درمان علائم PMS، مانند تحریک پذیری، سردرد، هوس خوردن چیزهای شیرین (به دلیل پایین آمدن قند خونناشی از تغییرات هورمونی) و دردهای قاعدگی موثرتر از دارونما است. مقاله درمان عقب افتادگی پریود با زعفران را نیز بخوانید.

مطالعه ی دیگری نشان داده است که استشمام زعفران به مدت ۲۰ دقیقه، به کاهش علائم PMS مانند اضطرابو کاهش سطح هورمون کورتیزول – مسئول استرس – کمک می کند .

 

خواص زعفران : کاهش میزان استرس در دوران قاعدگی

از دیگر فواید زعفران در پریودی کاهش علائم سندرم پیش قاعدگی مثل استرس است. کسانی که از سندرم پیش قاعدگی رنج می‌برند ممکن است استرس شدید داشته باشند و این به این خاطر است که هورمون استرس در آن‌ها که هورمون کورتیزول نام دارد تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

یکی از فواید زعفران در پریودی بنابر بررسی‌های انجام‌شده در این زمینه این است که خوردن زعفران می‌تواند میزان هورمون کورتیزول در بدن زنان را کاهش دهد و به این صورت، باعث کاهش میزان استرس در آن‌ها شود. بنابراین، هم خوردن و هم بو کردن زعفران می‌تواند برای کاهش علائم سندرم پیش قاعدگی مفید باشد. برای خرید زعفران سرگل اعلا 10 گرمی اینجا کلیک کنید.

 

خواص زعفران : افزایش میزان سلامت قلب و عروق

امروزه با توجه به سبک نامناسب زندگی تولید رادیکال‌ های آزاد در بدن ما افزایش یافته است. این رادیکال‌ ها چربی‌ ها را در عروق کرونر قلبی بدن اکسید می‌‌کنند و سلامت قلب و عروق ما را به خطر می‌‌اندازند. زعفران دارای مقدار زیادی از آنتی‌ اکسیدان‌ هایی است که می‌‌توانند رادیکال‌ های آزاد موجود در بدن را نابود کنند و سلامت قلب و عروقی ما را به همراه داشته باشند.

 

خواص زعفران : درمان افسردگی و ایجاد نشاط

مطالعات و کارآزمایی‌های بالینی فراوانی بر خاصیت زعفران مبنی بر کاهش علائم و عوارض افسردگی اشاره داشته‌اند. احتمالا مکانیسم اثر زعفران برای بهبود علائم افسردگی تنظیم تولید و ترشح سروتونین در بدن است.

همان‌طور که می‌دانید سروتونین یکی از مهم‌ترین انتقال‌دهنده‌‌های عصبی موجود در بدن ماست که نقش مهمی در کنترل و بهبود افسردگی دارد. بسیاری از داروهای افسردگی شیمیایی (فلوکستین)  موجود در بازار نیز با همین مکانیسم کنترل سروتونین طراحی و تولید شده‌اند. تقاوت مهم زعفران با این داروها در عوارض جانبی آن‌هاست.

زعفران علی رغم این که عوارض شناخته‌ شده‌ای برای افراد دارای افسردگی ندارد می‌تواند عوارض ناشی شده از دیگر داروهای شیمیایی موجود در بازار را نیز جبران کند. یکی از این عوارض اختلالات جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی است که زعفران می‌تواند این اختلالات را تا حد قابل قبولی بهبود ببخشد. ۲. کاهش اضطراب و ایجاد آرامش

فواید زعفران برای اعصابو کاهش استرس بر هیچکس پوشیده نیست. یکی از دلایل ایجاد اضطراب در افراد وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و استرس‌های محیطی است. طبق نظر متخصصان مصرف زعفران می‌تواند خواص آرامبخش قابل توجهی داشته باشد. همچنین زعفران دارای طبعی گرم و زنده است و به همین علت می‌تواند مکانیسم‌های عصبی را تنظیم و از این طریق نیز به بهبود عملکرد اعصاب بینجامد.

 

خواص زعفران : درمان افسردگی و ایجاد نشاط

 

خواص زعفران : درمان سرماخوردگی

یکی از خواص دم کرده زعفرانبالا بردن سیستم ایمنی بدن است.زعفران سرشار از ویتامین ث می باشد لذا در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن کارایی بالایی دارد و منجر به پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی می شود. گفتنی است که هر ۱۰۰ گرم زعفران ۸۰ میلی‌گرم ویتامین ث طبیعی با قابلیت جذب بالا دارد.

 

خواص زعفران : تقویت سلامت قلب

یکی از مهم ترین مسائل و مشکلاتی که امروزه سلامت قلبی و عروقی ما را به خطر می‌اندازد افزایش تولید رادیکال‌های آزاد در بدن ماست. این رادیکال‌های آزاد به واسطه سبک نامناسب زندگی ما به مقادیر زیادی تولید می‌شوند و منجر به اکسیدشدن چربی‌ها در عروق کرونر قلبی می‌شوند.

یکی از بهترین خواص زعفران این است دارای مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کروسین، کروستین و سافرانال می‌باشد. وظیفه این آنتی‌اکسیدان‌ها خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و به تبع آن تضمین سلامت قلبی و عروقی ماست. برای خرید زعفران نگین اعلا 2 گرمی اینجا کلیک کنید.

 

 

خواص زعفران : خاصیت ضد سرطانی

به گواه علم پزشکی و تحقیقات دانشمندان یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد سرطان‌ها وجود رادیکال‌های آزاد در بدن انسان است. جالب این جاست که رادیکال‌های آزاد به طور طبیعی در بدن ما تولید می‌شوند و اگر بدن ما نتواند این رادیکال‌های آزاد را خنثی کند دچار مشکلات جدی می‌شود.

رادیکال‌های آزاد تمایل به آسیب و اکسید کردن هر چیزی که در دسترس‌‌‌شان است دارند. رادیکال‌های آزاد اطراف هسته سلول‌ها می‌توانند با آسیب به ماده‌ژنتیک و به خصوص توالی‌های تنظیمی آن منجر به ایجاد سرطان‌های بسیار سخت شوند.

 

خواص زعفران : تقویت قدرت ذهنی

مطالعات و کارآزمایی‌های بالینی نشان می‌دهد که زعفران توانایی افزایش هوشیاری و توانایی ذهنی و همچنین حفاظت از مغز را داراست. کروستین، کروسین و سافرانال موجود در زعفران می‌توانند مغز را در برابر رادیکال‌های آزاد که یکی از مهم‌ترین تهدیدات ممکن برای مغز است حفظ کنند.

همچنین مواد معدنی و ترکیبات موجود در زعفران می‌توانند عملکردها و کارکردهای مغزی را تا حد قابل قبولی بهبود بخشند و از اختلالات عصبی همچون پارکینسون جلوگیری کنند.

 

خواص زعفران : افزایش انرژی بدن

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زعفران می‌تواند منجر به بهبود متابولیسم بدن در مورد چربی و گلوگز شود. زعفران می‌تواند منجر به کاهش سوخت و ساز چربی دریافتی از راه غذا و بهینه سازی سوخت و ساز گلوگز ‌شود.

بهبود متابولیسم انرژی در یک فرد منجر به افزایش انرژی در دسترس بدن به واسطه هورمون‌هایی مانند گلوکاگون و جلوگیری از ایجاد دیابت می‌شود. تمام این موارد منجر به کاهش توده چربی در افراد و کاهش وزن و لاغری با زعفران  در آن‌ها می‌شود.

 

خواص زعفران : خوابی راحت و آسوده

در یک مطالعه بالینی بر روی افرادی از که از قرص خواب برای داشتن خوابی آرام استفاده می‌کردند نشان داده شد که مصرف ۱۴ میلی‌گرم زعفران روزانه برای یک دوره می‌تواند منجر به بهبود کیفیت خواب قابل توجه در این افراد شود. متاسفانه هنوز مکانیسم مولکولی دقیق این موضوع مشخص نشده است و برای بررسی بیشتر اثر زعفران بر روی خواب باید مطالعات بیشتری انجام شود. مقاله فاکتورهای مهم در کیفیت زعفران چه مواردی هستند؟ را نیز مطالعه کنید.

 

خواص زعفران : مفید برای پوست

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زعفران دارای خواص ضد پیری است. از خواص زعفران برای پوست صورت می‌توان به نرمی، انعطاف و درخشندگی اشاره کرد. کاربردهای معمولی زعفران می‌تواند باعث سفید شدن پوست، جلوگیری از جوش، از بین بردن زخم و لکه‌های تیره پوست و دیگر لکه‌های پوستی نیز بشود. زعفران حاوی ویتامین ب ۱۲ است و به درمان ترک و خشکی لب نیز کمک می‌کند.

 

خواص زعفران : مفید برای پوست

 

خواص زعفران : مفید برای مو

زعفران با استحکام‌بخشی تارهای مو از ریشه تا نوک موجب جلوگیری از ریزش مو می‌شود. اگر زعفران را با شیر شیرین‌بیان مخلوط کنید، می‌توانید از این تونیک مو برای درمان آلوپسی یا طاسی و ریزش مو و همچنین تحریک رشد سریع‌تر مو استفاده کنید. زعفران موجب بهبود جریان خون به فولیکول‌های مو می‌شود، به دنبال جریان خون بیشتر مواد غذایی و اکسیژن نیز بیشتر در اختیار فولیکول مو قرار می‌گیرد.

 

خواص زعفران برای مردان

تحقیقات نشان داده‌اند زعفران ممکن است به‌عنوان یک ماده تحریک‌کننده میل جنسی (آفرودیزیاک)، خصوصاً در مردان و افرادی که داروی ضدافسردگی مصرف می‌کنند عمل کند. یک مطالعه روی مردانی که به اختلال نعوظمرتبط با داروی ضدافسردگی مبتلا بودند انجام شد. طبق نتایج این مطالعه، مصرف روزانه ۳۰ میلی‌گرم زعفران در طی یک دوره ۴ هفته‌ای، به طور قابل‌توجهی عملکرد نعوظ را در این افراد بهبود بخشید.

فواید زعفران برای مردان مصرف زعفران در مردان، باعث افزایش رضایت جنسی می‌شود؛ اما کیفیت و ویژگی‌های مایع منی را بهبود نمی‌بخشد. به همین خاطر همچنان خواص زعفران برای اسپرم مردان به اثبات نرسیده است.

 

بهترین روش نگهداری زعفران دم کرده


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

4 روش کاربردی برای طرز تهیه انواع قهوه بدون دستگاه

4 روش کاربردی برای طرز تهیه انواع قهوه بدون دستگاه

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

بهترین زمان مصرف چای سبز

بهترین زمان مصرف چای سبز

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران چیست؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش